Vítězové soutěže "Třídíme s Nikitou" si svá ocenění převzali v ZOO Dvůr Králové

M.C.O.M.


Druhý ročník soutěže pro školy Královéhradeckého kraje "Třídíme s Nikitou", konané v rámci krajského projektu ?"obec, čisté město, čistý kraj", už zná své vítěze. V tomto školním roce se ke splnění pěti níže uvedených úkolů přihlásilo celkem 98 dětí (10 různě velkých skupin) z 9 základních škol kraje.

Nejúspěšnější z nich patřily do těchto skupin:
1. místo ZŠ a MŠ Kukleny (15 žáků, okres Hradec Králové)
2. místo ZŠ a MŠ K. J. Erbena (6 žáků, okres Jičín)
3. místo ZŠ Schulzovy Sady (15 žáků, okres Trutnov)

Výhru pro absolutní vítěze soutěže představuje dvoudenní pobyt v ZOO Dvůr Králové, ale návštěvu ZOO a výletu za zdejším obyvatelem papouškem Nikitou si mohli užít i ostatní soutěžící - předávání cen se totiž 23. června konalo právě v ZOO. Děti si tak kromě tašek s upomínkovými předměty a kromě fotografií s Nikitou odnesly hlavně spousty zážitků. Z úspěchů svých žáků v soutěži ale profitovaly i zúčastněné školy: "Celkem jsme mezi školy rozdělili 108 košů na třídění odpadů. Množství košů pro jednotlivé školy vyplynulo z jejich potřeby, tak aby třídění na škole bylo efektivní," vysvětlila projektová manažerka CEP Ing. Lenka Bacovská.

Se ZOO Dvůr Králové přímo souvisí i samotný název soutěže a jejího maskota - už od roku 2005 je jím papoušek Ara ze zdejší zahrady pojmenovaný právě Nikita. Podle tvůrců projektu byl zvolen zcela záměrně. "Jeho pestré zabarvení - žlutá, modrá, zelená - přesně odpovídá barvám kontejnerů na sběr plastů, papíru a skla," vysvětluje zástupkyně ZOO Dvůr Králové Jana Myslivečková (vedoucí útvaru vzdělávání a marketingu).
"Soutěž, jejímž cílem bylo vytvořit a prohloubit povědomí žáků základních škol o třídění odpadů a jeho smyslu, měla u zúčastněných školáků rozvíjet také tvůrčí schopnosti, představivost, orientaci a samostatnost při zpracovávání informací," objasňuje regionální zástupce společnosti EKO-KOM Tomáš Pešek.
Porota, složená ze zástupců společnosti EKO-KOM, Královéhradeckého kraje, CEP a kreativního pracovníka, proto hodnotila nejen kvalitu splnění všech pěti zadaných úkolů (kvalita splnění jednotlivých úkolů - dostatečná, jasná a vypovídající fotodokumentace, řádné psaní "kompostového deníku", podrobnost, přesnost a správnost popisu jednotlivých úkolů, hodnocení literárního útvaru, podrobnost a správnost údajů uvedených ve formuláři z návštěvy sběrného dvora/třídící linky, zpracovatelského podniku nebo obce), ale také kreativitu (grafické ztvárnění, ilustrace průkazu "Čistá škola", koloběhů odpadů, nápaditost při zpracování recyklačních koloběhů).

Shodou okolností letos soutěž získala i lehce nadregionální charakter. "Vítěz soutěže - ZŠ a MŠ Kukleny - totiž zapojil do projektu i zahraniční žáky, kteří byli v době zpracovávání projektu ve škole," pochvaloval si zástupce Úřadu Královéhradeckého kraje Ing. Václav Kalousek (referent odboru životního prostředí). "Vzhledem k vysoké kvalitě všech projektů, jsme se rozhodli, že od září do října tohoto roku, uděláme výstavu projektů v prostorách u recepce Krajského úřadu," doplňuje ing. Václav Kalousek.

Porota ocenila i žáky těchto škol:
Cena poroty - ZŠ Sever (7 žáků, HK)
Cena za originální způsob zpracování bio odpadů - ZŠ Habrmanova (3 žáci, HK)
Cena za literární útvar - ZŠ Hronov Velký Dřevíč (6 žáků, okr. Náchod)
Cena za zpracování recyklačních koloběhů - ZŠ Česká skalice (17 žáků, okr. Náchod)
Cena za originální přístup k výrobě papíru - ZŠ Skuhrov nad Bělou A, ZŠ Skuhrov nad Bělou B (6 + 6 žáků, okr. Rychnov na d Kněžnou)
Cena za elektronickou prezentaci - ZŠ Opočno (17 žáků, okr. Rychnov nad Kněžnou)
Pravidla pro soutěžící školy najdete v příloze této zprávy.

Proč začít třídit odpad právě na školách! škola jako vzdělávací a výchovná součást naší společnosti může mít v procesu třídění odpadu zvláštní místo. Už Jan Amos Komenský věděl, že děti se nejprve učí napodobováním dospělých, později do procesu učení zapojují své myšlení a potřebují si propojit konkrétní činnost s otázkou "Proč se co dělá?" Ptají se po důvodu činnosti. Pokud není důvod dostatečně podložený, přestává mít dítě o činnost zájem. Motivovat a probouzet zájem žáků je úkolem učitelů. Škola v minulosti byla nositelem nových tvůrčích myšlenek ve společnosti, ve které byli učitelé jedni z nejvzdělanějších lidí. Tuto funkci sice škola již částečně ztratila, ale možná právě v otázce třídění odpadu by měla zase být v popředí a postavit se do čela této akce.
Proces třídění odpadu je dnes zavedený téměř v každém městě, ale i na vesnicích. Děti znají modré, žluté a zelené kontejnery, většinou i dobře vědí, do kterého se co dává. Odpad však třídí jenom někteří a to hlavně ti, kteří třídí svůj odpad i doma.
Minimálně polovinu dne však stráví žáci ve škole, kde se odpad většinou netřídí. Chceme - li pozitivně a správně působit na žáky, je potřeba, aby i ve škole měli žáci možnost odpad třídit a učit se správnému nakládání s ním. Správné návyky se pak z domu i ze školy promítnou v odpovědnějším přístupu dospělých k třídění odpadu.

Proč třídit odpad? Mnošství odpadů roste, jak se zvyšuje naše životní úroveň"
Ještě na počátku minulého století bylo v komunálním odpadu nejvíc popela z kamen, proto taky dodnes říkáme nádobám na odpad "popelnice". Jenže postupně roste množství spotřebního zboží a dalších předmětů, které používáme v domácnosti. Dnes je komunální odpad tvořen hlavně obaly od potravin a spotřebního zboží. Množství odpadů, které vzniká v domácnosti stále roste.
Pojmem "komunální odpad" označujeme směs různých odpadů, které vznikají na území obce. Zahrnuje tedy odpady z domácností, od živnostníků, z údržby městské zeleně, z košů na ulicích atd.
Vynález plastů přinesl materiály s vynikající užitnou hodnotou, z nichž se dá udělat skoro vše, za velmi nízkou cenu. Proto se jich dělá stále víc a víc. Je však velký nepoměr mezi tím, jak dlouho určité věci používáme, a jak velká je jejich trvanlivost" Například plastový pytlík se rozkládá několik desítek let"
Jak omezit množství odpadů? Třiďte odpady! Odpady, které vzniknou u vás doma, můžete s vynaložením minimální námahy odevzdat do rukou odborníků, kteří zařídí, aby se odpady znovu využily - recyklovaly. Zajistíte tím, že suroviny, z nichž jsou vyrobeny, se vrátí zpět do výroby, případně se využije jejich energetických obsah. Zajistíte jim tím "Další život".


Ing. Lenka Bacovská
projektový manažer
Centrum evropského projektování a.s.
Regiocentrum Nový pivovar
Evropský dům
Soukenická 54
500 03 Hradec Králové
GSM: 724 049 639
e-mail: bacovska@cep-rra.cz
www.cep-rra.cz